A2-07. Požár - těžce přístupný terén

POŽÁR - TĚŽCE PŘÍSTUPNÝ TERÉN

Místo možného výskytu

Malá rekreační střediska, příp. samoty, nebo požár lesa v nejhůře dostupných lokalitách na území Jm kraje, zejména v lesních masivech Drahanské vysočiny a Českomoravské vysočiny.

Pravděpodobnost výskytu

Požár může vzniknout z různých, většinou zcela nahodilých příčin v průběhu celého roku - v letním období (sucho, velké množství lidí v lese), v zimním období (topení v objektech).

Nejpravděpodobnější příčinnou vzniku požáru může být:

  • při požáru objektu technická závada v topném systému, nekázeň obyvatel (kouření, hry dětí se zápalkami), úder blesku, úmyslné založení,
  • při požáru lesa odhozený nedopalek cigarety, rozdělávání ohně v přírodě, pálení klestu při lesních pracích, úder blesku.

Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách

Prodloužení zásahových časů

  • obtížná komunikační dostupnost místa požáru a z ní vyplývající komplikace s rozvíjením sil a prostředků v místě zásahu, znásobené při sněhové pokrývce nebo náledí,
  • vzdálenost zdroje vody.

Zimní období

  • možné podchlazení postižených osob.

Letní období

  • nebezpečí přehřátí zasahujících sil v ochranných oděvech a dýchací technice.

Denní a noční doba

  • všeobecné prodloužení zásahových časů v noční době.           

Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu

  • ohrožení obcí vzhledem k charakteru mimořádné události se nepředpokládá        

Ohrožení obyvatelstva

  • zranění nebo usmrcení ubytovaných osob nebo návštěvníků lesa přímými účinky ohně, zplodinami hoření nebo troskami (zpravidla se bude jednat o objekty s malým počtem osob - menší rekreační střediska, samoty).

Předpokládané škody

  • poškození nebo zničení objektů a jejich vnitřního zařízení,
  • poškození nebo zničení lesního porostu.           

Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí

  • narušení ekosystému v místě požáru.

Zásady pro provedení záchranných a likvidačních prací

Koordinovaný postup základních a ostatních složek IZS v místě zásahu a řízení jejich součinnosti podle zákona č. 239/2000 Sb. provádí:

  • velitel zásahu (§ 19, odst. 1),
  • starosta příslušné obce s rozšířenou působností (§13, písm. a),
  • hejtman kraje (§ 11, písm. c).

V postižené oblasti podle aktuální situace zabezpečit:

  • provedení průzkumu požářiště (nejlépe za doprovodu osob, jež dobře znají místo požáru) a přijetí opatření v závislosti na
    • rozsahu požáru,
    • rychlosti a směru šíření požáru,
    • členitosti terénu,
    • vhodném místě pro zřízení obrany,
    • místech, kde se může požár rozvinout,
    • případné evakuaci osob (zejména rekreační objekty, samoty),
  • evakuaci osob, příp. materiálu ze všech postižených a ohrožených prostor,
  • soustředění hlavních sil a prostředků podle okolností
    • ze strany osady, obce,
    • podle rozpracovaných úseků lesa, rašelinišť, podle charakteru lesa,
  • zajištění základních bezpečnostních opatření pro vlastní zásah,
  • vyhledání zdrojů vody,
  • lokalizace požáru,
  • poskytnutí první pomoci a zabezpečení zdravotnické pomoci postiženým osobám a jejich případný odsun do nemocnice,
  • likvidaci požáru.

Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a likvidační práce

Závisí na:

  • rozsahu a druhu požáru, době jeho rozvoje, rychlosti a směru šíření,
  • členitosti terénu (přístupových komunikacích),
  • dostupnosti a vzdálenosti zdrojů vody,
  • zranění (usmrcení) osob a počtu ohrožených osob,
  • eventuálních překážkách, které mohou zastavit požár bez zásahu lidí,
  • hodnocení situace HZS, Policií ČR, ZZS, lesními závody.

Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek

Síly a prostředky, které je nutno vyrozumět a povolat:

Základní složky IZS

Hasičský záchranný sbor JMK , jednotky požární ochrany

  • zajištění varování ohrožených osob v místě události,
  • evakuace bezprostředně ohrožených osob,
  • zamezení šíření (lokalizace) požáru,
  • likvidace požáru,
  • převzetí velení v místě, zřízení štábu velitele zásahu, organizace součinnosti,
  • evakuace bezprostředně ohrožených osob v okolí,
  • další činnost podle vývoje situace.

Zdravotnická záchranná služba

  • poskytnutí přednemocniční neodkladné péče postiženým osobám,
  • případně další postup dle .

Policie ČR

  • uzavření ohrožené oblasti, pořádkové zabezpečení,
  • zajištění regulace dopravy,
  • zajištění identifikace zemřelých osob.

Ostatní složky IZS, SaP

  • vrtulník MV - pomoc při hašení a evakuaci postižených osob, letecká hasičská služba,
  • E.ON, a.s. - odpojení dodávky el. energie, příp. její obnova,
  • vodárenské společnosti - dodávka vody,
  • síly a prostředky AČR - ženijní práce, dodávka vody, likvidace požáru-SPOT,
  • pohřební služby - odvoz zemřelých osob,
  • statik - posouzení stupně poškození budov, stanovení opatření na zajištění bezpečného provozu.

Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a likvidačních prací

Podle rozsahu mimořádné události bude v rámci organizace záchranných a likvidačních prací využíván:

  • systém vyrozumění pro vyrozumění,
    • potřebných sil a prostředků,
    • krizových štábů a dotčených orgánů státní správy, samosprávy, právnických a podnikajících fyzických osob,
  • systém varování pro varování příp. informování obyvatelstva o situaci a opatřeních.

Vyrozumění základních i ostatních složek IZS a vyrozumění státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků podle dokumentace IZS jsou povinna v případě potřeby zabezpečovat KOPIS IZS.

KOPIS IZS jsou dále oprávněna:

  • povolávat a nasazovat síly a prostředky HZS, jednotek PO a dalších složek IZS podle poplachového plánu IZS nebo požadavků velitele zásahu, starosty ORP, hejtmana,
  • provést při nebezpečí z prodlení varování obyvatelstva na ohroženém území, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.

Varování obyvatelstva před hrozícím nebezpečím na ohroženém území zabezpečují :

  • starosta obce,
  • hasičský záchranný sbor kraje.

Vyrozumění a varování se provede místním rozhlasem, prostředky místní televizní kabelové sítě, varovacími sirénami a hromadnými informačními prostředky v souladu s dokumenty a .

Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření

Asanaci zajistí

  • majitel (správce, uživatel) objektu,
  • správce, vlastník lesního porostu

podle pokynů orgánů samosprávy a příslušných správních úřadů.