POVODEŇ PŘIROZENÁ
Místo možného výskytu
Přirozená povodeň je riziko, které může vést ke vzniku mimořádné události.
Místem možného výskytu jsou zejména:
- záplavová území v okolí koryt vodních toků při přechodném výrazném zvýšení hladiny,
- území, ze kterých nemůže voda odtékat přirozeným způsobem nebo je její odtok nedostatečný,
- území zaplavená při soustředěném odtoku srážkových vod.
Přehled významných vodních toků na území Jm kraje - .
Pravděpodobnost výskytu
Přirozená povodeň může být způsobena zejména:
- dlouhotrvajícími intenzivními srážkami,
- přívalovými srážkami,
- náhlým jarním táním sněhu,
- chodem ledů.
Rozsah a ohrožení v závislosti na čase a dalších podmínkách
Rozsah a ohrožení budou ovlivněny zejména:
- intenzitou, místem a délkou srážek,
- akumulační schopností krajiny,
- množstvím sněhové pokrývky a rychlostí tání sněhu.
Další vlivy:
- komplikace s rozvíjením sil a prostředků v místě zásahu (voda, bahnitý terén),
- ztížená evakuace osob,
- v noční době větší koncentrace osob v obydlích a prodloužení zásahových časů,
- omezení dopravy a zásobování,
- možnost druhotných následků (požáry, výbuchy, nedostatek pitné vody, potravin).
Seznam dotčených obcí včetně přehledu počtu jejich obyvatel a seznam dotčených právnických osob a podnikajících fyzických osob zahrnutých do havarijního plánu
- města a obce nacházející se v záplavových územích v okolí vodních toků. Konkrétně jsou uvedeny v povodňových plánech územních celků a v analýze vzniku mimořádných událostí - ,
- dotčenými právnickými a podnikajícími fyzickými osobami jsou ty, které se nacházejí na území dotčených obcí.
Při přívalových srážkách nelze specifikovat - k záplavám může dojít kdekoliv na území Jm kraje.
Ohrožení obyvatelstva
- zranění nebo usmrcení osob záplavovou vodou,
- zranění nebo usmrcení osob v důsledku druhotných následků (destrukce budov, výbuchy, požáry, úniky nebezpečných látek, nehody v dopravě),
- poškození zdraví a úmrtí osob jako následek vzniklých epidemií,
- zamoření místních zdrojů pitné vody,
- nepřímé ohrožení (ztížení životních podmínek) jako důsledek omezení až přerušení dodávky el. energie, plynu, tepla, zásobování, dopravy, telefonního spojení, poskytování zdravotní péče postiženými zdravotnickými zařízeními,
- ohrožení zdraví a života v důsledku paniky a trestné činnosti.
Předpokládané škody
- poškození nebo zničení objektů obytné, občanské a průmyslové zástavby,
- poškození nebo zničení sítí energetických, plynárenských, vodárenských a telekomunikačních,
- poškození nebo zničení silničních komunikací a železničních tratí,
- na vozidlech při nehodách v silniční a železniční dopravě,
- kontaminace životního prostředí uniklými nebezpečnými látkami,
- narušení hrází vodních děl,
- škody na majetku a polních kulturách,
- usmrcení nebo zranění hospodářských zvířat,
- následné škody z omezení nebo přerušení silniční i železniční dopravy, dodávky el. energie, plynu, vody,
- celkové narušení života v postižené oblasti.
Předpokládané následky vyvolané mimořádnou událostí
- poškození nebo zničení objektů obytné, občanské a průmyslové zástavby,
- ohrožení zdraví a života osob (přímé, epidemie),
- ohrožení zvířat,
- omezení nebo přerušení dodávky el. energie, plynu, vody, telekomunikačních služeb,
- omezení nebo přerušení silniční a železniční dopravy,
- omezení nebo přerušení zásobování,
- omezení poskytování zdravotní péče,
- výbuchy, požáry, úniky nebezpečných látek,
- kontaminace životního prostředí,
- nehody v silniční a železniční dopravě,
- narušení infrastruktury na postiženém území,
- sesuvy půdy a skal.
Zásady pro provedení povodňových záchranných a zabezpečovacích prací; Předpokládané množství sil a prostředků pro záchranné a zabezpečovací práce; Popis příslušné části struktury organizace havarijní připravenosti, včetně uvedení působnosti složek; Popis využitelné části systému vyrozumění a varování v rámci organizace záchranných a zabezpečovacích prací
Výše uvedené údaje jsou součástí povodňových plánů, které jsou zpracovány ve smyslu zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), § 71.
Povodňovými plány územních celků jsou:
- povodňové plány obcí, které zpracovávají orgány obcí, v jejichž územních obvodech může dojít k povodni,
- povodňové plány správních obvodů obcí s rozšířenou působností, které zpracovávají obce s rozšířenou působností,
- Povodňový plán Jihomoravského kraje, který zpracovává Krajský úřad JMK ve spolupráci s Povodím Moravy, s.p.
Pro pozemky a stavby ohrožené povodněmi, které se nacházejí v záplavovém území nebo mohou zhoršit průběh povodně, zpracovávají povodňové plány pro svou potřebu a pro součinnost s povodňovým orgánem obce jejich vlastníci.
Možnosti asanace předpokládaných následků mimořádné události s uvedením odpovědnosti za provedení jednotlivých asanačních opatření
Asanaci následků živelní pohromy zajistí správci vodních toků na vodních tocích a vlastníci dotčených objektů v součinnosti s orgány samosprávy a příslušnými správními úřady. Zabezpečí rovněž zneškodnění odpadů, které vznikly v důsledku mimořádné události i v důsledku její likvidace.
Odpovědnost za provedení asanace:
- silniční síť - Správa a údržba silnic JMK, obce,
- železniční síť - Správa dopravní cesty, s.p.,
- elektrická síť - E.ON Česká republika, a.s.,
- rozvody plynu - Jihomoravská plynárenská, a.s.,
- vodovodní síť - vodárenské společnosti, města, obce,
- vodní toky - správcové vodních toků (Povodí Moravy, s.p., ostatní správcové),
- obytné budovy, provozní výrobní objekty a společenská zařízení - vlastníci, správci.